Vlaanderen moderniseert verkeersbelastingen

Vlaanderen schaft vanaf 1 januari 2026 de vrijstelling op de inschrijvingsbelasting en de jaarlijkse verkeersbelasting af voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s die nieuw worden ingeschreven. Er verandert niets voor wie zijn auto inschreef voor 2026. De belastingen voor elektrische auto’s en waterstofauto’s blijven globaal gezien ook nog altijd een stuk lager, zodat er een stimulans blijft voor de verdere transitie. Dat maakt Vlaams minister van Financiën Ben Weyts bekend. “De belastingvrijstelling voor elektrische auto’s en waterstofauto’s was een succes: de groene omslag is de laatste jaren volop ingezet”, zegt Weyts. “Maar we moeten ook niet flauw doen: de vrijstelling was zo een groot succes dat de belastinginkomsten sterk gedaald zijn en dat nu de financiering van onze weginfrastructuur dreigt droog te vallen. Ook daarom moeten we wel ingrijpen. We willen kunnen blijven investeren in het onderhoud van onze wegen.

Wie in Vlaanderen een auto koopt of overneemt en daarmee op de weg wil rijden, betaalt eenmalig een ‘belasting op de inverkeerstelling’ (BIV), ook wel inschrijvingstaks genoemd. Daarnaast betaalt de eigenaar een ‘jaarlijkse verkeersbelasting’ (JVB). Die belasting wordt berekend op basis van bepaalde kenmerken van het voertuig, zoals de ouderdom en de zogenaamde ‘fiscale pk’s’, samengesteld op basis van onder andere het brandstoftype van de auto. Om de groene transitie van het wagenpark fiscaal aan te moedigen, werden volledig elektrische en waterstofwagens vrijgesteld van BIV en JVB. Die groene omslag is inmiddels goed op gang getrokken: in minder dan 10 jaar tijd is het aantal volledig elektrische wagens bijna maal 95 gegaan (van 1.390 in 2015 naar 132.979 in 2024). Vorig jaar was 16 % van de nieuw ingeschreven auto’s elektrisch.

Vlaanderen schaft daarom vanaf 1 januari 2026 de belastingvrijstellingen voor volledig elektrische en waterstofauto’s af. Wie na die datum zo een auto inschrijft, betaalt opnieuw de inschrijvingsbelasting (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB). Mensen die hun auto inschreven voor 2026 behouden hun vrijstellingen. Bovendien blijven de belastingen globaal gezien nog altijd lager en aantrekkelijker bij elektrische auto’s en waterstofauto’s dan bij wagens met een hogere milieu-impact. De JVB zal voor deze voertuigen worden berekend op basis van de fiscale pk’s, net als voor andere auto’s. Elektrische wagens vallen doorgaans in de laagste betalingsschijf van de JVB: dat is € 69,72 per jaar voor 1 pk en € 87,24 voor 5 pk. De BIV voor beide autocategorieën wordt een vast bedrag van € 61,50, aanzienlijk minder dan bijna alle andere voertuigen.

“De belastingvrijstellingen hadden een sterk effect. Een positief effect is dat de vergroening van het wagenpark zich nu razendsnel doorzet. Het aantal elektrische auto’s is in 10 jaar tijd bijna maal 95 gegaan. Maar het minder positieve effect is dat de financieringsstroom voor nieuwe wegen en het onderhoud van bestaande wegen erodeert. Daarom hadden we ons al in het Vlaams Regeerakkoord voorgenomen om de verkeersfiscaliteit bij te sturen. Tenslotte maken ook elektrische wagens en waterstofauto’s gebruik van onze wegen”.


Nieuws melden Adverteren op Persinfo?